פורטל ארגוני הוא מסגרת לשילוב מידע, אנשים ותהליכים על פני הגבולות הארגוניים. פורטל ארגוני מספק נקודת גישה בטוחה מאוחדת, לרוב בצורה של ממשק משתמש מבוסס אינטרנט, והוא נועד לצבור מידע ולהפוך אותו לאישי באמצעות פורטלטים, לדברי הוויקיפדיה.

פורטלים ארגוניים משתייכים בדרך כלל לאחת מבין שתי הקטגוריות הבאות: פורטלים פנימיים שהנם נגישים על ידי עובדי ומנהלי החברה בלבד, ופורטלים חיצוניים שנגישים גם ללקוחות, ספקים, שותפים עסקיים ועוד.; או שהם הנם דו-כיווניים, במקרה שבו האינטראקציה כוללת משוב מהמשתמש אל החברה.

למרות העובדה שפורטלים ארגוניים מעבירים מידע רב למשתמשים שלהם, השיתוף מבוצע בדרך כלל דרך המייל. נוסף על כך, רוב ה פורטלים ארגוניים נזקקים עדיין להשתמש במרכיב נייד כדי לשמור על משתמשיהם מחוברים אליהם כשהם בלתי מקוונים. כמו כן, רוב הפורטלים הארגוניים הוותיקים אינם מספקים כלל כלים לתקשורת בין המשתמשים.
הפורטלים ארגוניים של המחר מגלים העדפה רבה יותר לקהילות מקוונות
הפורטלים הארגוניים המודרנים ישתמשו יותר במרכיבי רשת חברתית שמקלים על המטמורפוזה שלהם לקהילות מקוונת. הם עדיין יתאימו להגדרה של פורטלים ארגוניים, אולם הם יחזקו את הסטטוס של "משתמשיהם" ו"חבריהם", מכיוון שהחברים יהיו מסוגלים להטות את הכיוון של האתר. קהילות פנימיות וחיצוניות גם יחד יאפשרו שיתוף פעולה ותקשורת נוחים בין החברים בהן, וכן גם יתרחבו כדי לאפשר תקשורות רב-כיווניות, באמצעות אספקת מרכיבים אופייניים לרשתות חברתיות, כדוגמת קבוצות, בלוגים ולוחות מודעות. נוסף על כך, מרכיב נייד ואינטראקציה יהיו חלק חיוני מהפורטל הארגוני של המחר. החברים מעוניינים להיות מעורבים גם כשהם מתרחקים ממחשביהם, והם זקוקים לגישה למידע העדכני ביותר.

השימוש בדוא"ל יצטמצם, בהתאמה, לצורה של מסירת הודעות, ולא לביצוע שיתוף פעולה. בפורטלים הארגוניים של המחר, החברים יצטרפו לקבוצות עבודה כדי לשתף מערכים מסוימים של מסמכים. במקום לשלוח שוב ושוב במייל מסמך לאחר עריכתו על ידי כל אחד מהחברים, הוא יישמר בפורטל הארגוני, והחברים ישלחו הודעות ישירות עליו וישתפו פעולה זה עם זה בשיפורו.

ההכשרה המקוונת תשתפר גם כן תוך שימוש בפורטלים הארגוניים בפורמט של רשת חברתית, והוא יאפשר העברה של חלקים משיעורים בזמן המתאים למשתמשים. המשתתפים יוכלו לסיים שיעור, אולי בצורה של משחק, בתוך מסגרת זמן מוסכמת מראש.

תוך מספר שנים, ישמשו widgets באופן שכיח יותר במסגרת ה פורטלים ארגוניים. באמצעות שימוש במודל הארכיטקטורה מוכוון השירות של החברה, ימסרו ויבצעו ה-widgets מגוון של משימות, החל באספקת תחזית מזג האוויר העדכנית ביותר וכלה בביצוע ניתוח לשאלה מסוימת, באופן מידי.

בינתיים, כלים של הרשת החברתית יתפתחו כדי להפוך למתאימים יותר לחברה. כדי להתקבל על על ידי מחלקות IT תאגידיות, כלים אלו צריכים להיות כאלו הניתנים להתאמה מבחינת גודלם ורוחבם, עליהם לספק תאימות עם מוצרי והליכי הבטיחות של החברה, להשתלב עם אפליקציות אחרות ועם מקורות מידע אחרים, להיות ניתנים לתחזוק בקלות על ידי צוותי IT פנימיים וחיצוניים, ולספק דיווח מפורט.