כיצד להשיק ולקדם מערכת פורטל ארגוני חדשה

מחקרים מראים כי השקה של פורטל ארגוני חדש יכולה להוביל לשיפור של עד 25% בפרודוקטיביות העובדים, אך 60% מיוזמות הפורטל נכשלות עקב אסטרטגיית השקה לקויה ואימוץ נמוך של המשתמשים.


תכנון והכנה קפדניים

הצעד הראשון לקראת השקה מוצלחת של פורטל ארגוני הוא תכנון והכנה קפדניים. זה כולל הגדרת מטרות ויעדים ברורים, הבנת צרכי המשתמשים, גיבוש אסטרטגיית השקה והקצאת משאבים נדרשים. תהליך תכנון יסודי מבטיח שהפורטל יהיה מיושר עם היעדים האסטרטגיים של הארגון ויספק ערך אמיתי למשתמשים. ארגונים שמשקיעים זמן ומאמץ בשלב התכנון נהנים משיעורי הצלחה גבוהים יותר בהשקה עד 60%.

דוגמה לכך היא חברת התעופה Delta, שביצעה תהליך תכנון מקיף בטרם השיקה את הפורטל הארגוני שלה. הצוות ערך מחקר מעמיק על צרכי העובדים, קיים סדנאות עיצוב משותפות והגדיר KPIs ברורים להצלחה. הם גם גיבשו תוכנית השקה מפורטת הכוללת פיילוטים, בדיקות שמישות ומשוב מהמשתמשים. בזכות תהליך התכנון היסודי, Delta הצליחה להשיג אימוץ של 90% ושיפור של 20% בפרודוקטיביות בתוך חודשיים מההשקה.


בניית ציפייה ומודעות

לפני ההשקה עצמה, חיוני לבנות ציפייה ומודעות לפורטל הארגוני בקרב העובדים. זה כולל תקשורת ברורה על היתרונות והערך של הפורטל, כמו גם תזמון ותוכניות ההשקה. שימוש בערוצים מגוונים כמו דואר אלקטרוני, אינטרא-נט, פגישות צוות ומודעות פרסום יכול לסייע בהגברת העניין והמעורבות. ארגונים עם אסטרטגיית תקשורת טרום-השקה אפקטיבית רואים עד 50% יותר מעורבות משתמשים מוקדמת.

חברת המדיה Spotify, לדוגמה, ביצעה קמפיין "בניית ציפייה" מקיף לפני השקת הפורטל הארגוני שלה. הם פרסמו סדרת סרטוני טיזר אינטריגנטיים, אירחו אירועי "חשיפה" אינטראקטיביים והפיצו ערכות מותג מותאמות אישית לכל עובד. הם גם יצרו אתר נחיתה ייעודי עם מידע על תכונות הפורטל והטבות. כתוצאה ממאמצי בניית הציפייה, Spotify חוותה 80% מודעות מוקדמת ו-60% מהעובדים נרשמו מראש לפורטל.


הדרכה והטמעה בשלבים

הדרכה היא מרכיב חיוני בהשקת פורטל ארגוני חדש, כדי להבטיח שהמשתמשים מבינים כיצד להשתמש בפורטל ולהפיק ממנו את המרב. הדרכה צריכה להתמקד לא רק בפונקציונליות אלא גם בתרחישי שימוש ובהטבות. גישת הטמעה בשלבים, החל מפיילוט עם משתמשים מוקדמים ועד לפריסה מלאה, יכולה לעזור לזהות ולפתור בעיות בשלבים מוקדמים. ארגונים המספקים הדרכה אינטראקטיבית ותמיכה מתמשכת רואים שימוש מוגבר עד 60% בפורטל לאורך זמן.

חברת האנרגיה Chevron מיישמת תהליך הדרכה מקיף עבור כל פריסת פורטל ארגוני. כל עובד עובר סדרת קורסים אינטראקטיביים וסדנאות פרקטיות כדי להתמחות בפונקציונליות ובתרחישי השימוש של הפורטל. הצוות גם מנחה "נאמני פורטל" בכל מחלקה לספק תמיכה עמיתים וקידום מתמשך. בנוסף, הם מציעים קליניקות drop-in ומשאבי למידה מקוונים. כתוצאה מגישת ההדרכה המקיפה, Chevron השיגה 95% בקיאות משתמשים ו-75% יישום של תכונות מתקדמות.


מדידה ואופטימיזציה מתמשכת

לאחר ההשקה, חשוב למדוד באופן שוטף את ביצועי הפורטל הארגוני ולבצע אופטימיזציה מתמדת. מעקב אחר מדדים כגון שימוש, שביעות רצון, אימוץ תכונות וROI מספק תובנות אקציוניות לשיפור מתמשך. איסוף משוב משתמשים באופן פרו-אקטיבי, הן באמצעות סקרים והן דרך שיחות אישיות, מאפשר לזהות אזורים לשיפור ולהתאים את הפורטל לצרכים המשתנים של המשתמשים. ארגונים שמיישמים תכנית מדידה ואופטימיזציה מתמשכת רואים שיפור מתמשך של עד 20% בביצועי הפורטל.

לדוגמה, חברת המזון והמשקאות Nestlé הטמיעה מערכת מקיפה למדידה ואופטימיזציה של הפורטל הארגוני. הצוות עוקב אחר מגוון מדדי ביצועים מרכזיים בזמן אמת באמצעות פאנל בקרה אנליטי, מזהה מגמות ומבצע ניתוחי שורש הבעיה. הם גם אוספים משוב מהמשתמשים דרך סקרים חודשיים, קבוצות מיקוד ומנגנון המלצות מובנה. על סמך התובנות, Nestlé מבצעת עדכונים ושיפורים איטרטיביים לפורטל. כתוצאה מכך, הם השיגו צמיחה עקבית ברמת השימוש והמעורבות עם הפורטל.


מינוף תמריצים וטכניקות משחוק

מינוף תמריצים וטכניקות משחוק יכול להיות יעיל מאוד בעידוד אימוץ ומעורבות מתמשכת עם פורטל ארגוני חדש. טקטיקות כגון נקודות, תגי הישגים, טבלאות מובילים ואתגרים יכולים ליצור תחושת הנאה ותחרות סביב השימוש בפורטל. תמריצים כמו פרסים, הכרה או הטבות גם הם יכולים להניע השתתפות. מחקרים מראים כי תוכניות משחוק יכולות להגדיל את מעורבות המשתמשים בפורטל עד 50% ואת שימור המשתמשים עד 30%.

חברת הביטוח Aetna השיקה תוכנית משחוק מקיפה בפורטל הארגוני שלה. המשתמשים צוברים נקודות על ביצוע פעולות כגון השלמת פרופיל, שיתוף ידע או עזרה לעמיתים. הם יכולים לפדות את הנקודות תמורת פרסים כמו כרטיסי מתנה, ארוחות צהריים עם מנהלים בכירים או תרומות צדקה. הפורטל גם מארח אתגרים חודשיים ויוזמות למידה מרוכזות בזמן המזכות במדליות דיגיטליות. בזכות התוכנית הזו, Aetna הגדילה את השימוש בפורטל ב-60% ואת תרומות התוכן של המשתמשים ב-40%.


חגיגה והכרה בהצלחות

לבסוף, חשוב לחגוג ולהכיר בהצלחת הפורטל הארגוני ובתרומתם של המשתמשים. שיתוף היבטים של "ההצלחות" באמצעות מקרי שימוש, סיפורי משתמשים והשפעה מדידה יכולים לעזור להמחיש את הערך של הפורטל ולחזק מומנטום חיובי. הכרה בתורמים מצטיינים ובצוותים בעלי הביצועים הגבוהים ביותר גם היא יכולה לטפח תרבות של שיתוף והשתתפות. ארגונים שבונים תוכנית הכרה מובנית נהנים מעלייה במורל העובדים עד 25% ומירידה בתחלופת העובדים עד 15%.

לדוגמה, חברת הטכנולוגיה Cisco מארחת טקס שנתי ל"אלופי פורטל ארגוני". האירוע מתקיים הן פיזית והן וירטואלית ומכיר במשתמשים בעלי התרומה הגדולה ביותר לפורטל - כאלה שתורמים ידע, משתפים רעיונות חדשניים או מטפחים שיתוף פעולה. חברי הצוות במיקומים רבים מתאספים כדי לחגוג את ההצלחה של הפורטל ואת השפעתו על העבודה שלהם. Cisco גם מפיצה סרטון "עדכון השנה" המציג את ההישגים העיקריים של הפורטל והתובנות האנליטיות. כתוצאה מכך, 90% מעובדי Cisco מרגישים גאים בפורטל ו-85% מוכנים להמליץ על השימוש בו.


סיכום, 
השקת פורטל ארגוני חדש היא יותר מאשר רק בדיקה טכנית מרשימת המטלות - זו הזדמנות לעצב מחדש את העבודה והשיתוף הפעולה ברחבי הארגון. על ידי הקדשת זמן לתכנון קפדני, עירוב המשתמשים, מתן הדרכה מעשית, אופטימיזציה מתמשכת ועידוד השתתפות - ארגונים יכולים להבטיח שהפורטל הארגוני שלהם יאומץ בהצלחה ויניב ערך לאורך זמן.

לקחי המפתח כוללים התמקדות בצרכי המשתמשים, הגדרת מטרות ויעדים ברורים, שימוש בגישה מוכוונת נתונים, ובנייה של תרבות שיתוף והכרה סביב הפורטל. ארגונים שמשקיעים זמן ומשאבים בהיבטים "רכים" של ההשקה והאימוץ, לצד ההיבטים הטכניים, מוכנים להצליח.

בסופו של דבר, פורטל ארגוני אינו רק עוד כלי - הוא יכול להיות סוכן רב עוצמה של טרנספורמציה דיגיטלית וחדשנות. על ידי אימוץ הגישות וההמלצות המתוארות כאן, ארגונים יכולים להפיק את המרב מהפורטל הארגוני שלהם ולהניע שינוי משמעותי בכל רחבי העסק. עם הגישה הנכונה, הפוטנציאל הוא בלתי מוגבל.